Jonas Öhman

Jonas Öhman

Jonas Öhman

Jonas Öhman skriver om grooming för Café. Följ honom för senaste nytt och tips om hudvård, hår, skägg och dofter.

Vinn senaste doften från Hugo Boss!

jonasohman  |  Publicerad 2018-11-23 19:00  |  Lästid: 3 minuter

Kommer ni ihåg när jag var i London för ett tag sedan, för lanseringen av Hugo Boss nya doft The Scent Private Accord? Ni vet, när jag fick träffa Jamie Dornan? Hur som, samma dag fick jag även möjligheten att träffa och ställa några frågor till näsan bakom doften, parfymören Bruno Jovanovic. Dessvärre var jag så förvirrad och nervös av tanken på att träffa en Hollywood-kändis att jag glömde ta en bild med Bruno. Det var synd, för han var enormt trevlig, men jag fick i alla fall en bild av hur processen att ta fram Private Accord såg ut.

Hur skapar man vad man tror ska bli en hit-parfym?

Det är en stor, svår fråga och något som alla parfymörer försöker hitta svaret på. Personligen försöker jag hålla mig till det sätt jag alltid skapar parfymer på. Mitt motto är enkelt: se till att ha ett tydligt budskap i doften och jobba efter devisen ”less is more”. För det som skapar en framgångsrik doft, en blivande klassiker, är en doft som man omedelbart känner igen. När man känner en doft på en person och instinktivt vet vilken parfym det är, då har man lyckats. Ur parfymörens perspektiv handlar det alltså om att skapa en doft som är lätt att känna igen och komma ihåg och därför håller jag alltid listan på doftnoter ganska kort och balanserad.

Men hur får man folk över hela världen att gilla den? För det måste ju vara ambitionen?

Man behöver i princip inte tänka så längre, för allt är redan globalt. Vi reser otroligt mycket idag och når dessutom varandra via sociala medier och i och med det suddas nationella gränser ut. Var du bor spelar allt mindre roll för vad du tycker om, för du kan hämta inspiration från människor runtom i världen.

Vad ville du skicka för budskap eller skapa för känsla med den här versionen av doften?

Kort och gott att förhöja det sensuella inslaget i originaldoften genom att lägga ett afrodisiakum på ett annat afrodisiakum och på så sätt vrida upp sexigheten i doften ännu mer.

Vad ser du framför dig att en man som bär den här doften har på sig då?

När jag skapade den såg jag framför mig en elegant man med välskräddad kostym, men han försöker inte göra affärer med dig, han försöker förföra dig. Om man ska hårddra det kan man säga att Boss Bottled är den lite mer uppstyrda affärsmannen, medan mannen som bär The Scent… vi kan väl säga såhär, han vill göra en deal med dig, men en helt annan slags deal. Det här är en doft för kvällen.

Vad är det man känner så tydligt i doften, är det choklad?

Ja, det stämmer! Vi har adderat två doftnoter till den här versionen av The Scent. Dels Cocoa Absolute, som ger parfymen en antydan av mörk choklad och där finns också en kaffenot som bidrar till att göra en redan kryddig, träig och lite läderaktig doft ännu mer förförisk.

Finns det något krav på dig som parfymör när du ska skapa en Hugo Boss-parfym, något slags DNA att upprätthålla? 

Ja, det kan man säga. Det finns en tydligt sofistikerad maskulinitet i alla dofter från Hugo Boss och den är det viktigt att hålla fast vid. Det finns också ett seriöst och urbant anslag i alla Boss-parfymer som man också behöver ha i åtanke. I fallet med Private Accord har vi definitivt gått åt det mer lekfulla hållet, men utan att tappa greppet om varumärkets tydliga DNA.

 

Hur ser din kreativa process ut?

I det här fallet hade jag ju skapat originaldoften så på det sättet hade jag ganska mycket gratis. Den här gången gick det faktiskt väldigt snabbt från start till mål eftersom jag hade en tydlig idé och målbild. Eftersom jag har hållit på med det här i över 20 år går det förhållandevis snabbt om jag vet vad jag skapa och Private Accord blev klar på bara några månader. I andra fall kan det ta upp emot ett år om inte längre, så det här var en väldigt snabb process!

Och där var mina tio minuter med Bruno över! Men det tar inte slut här! Jag har en flaska The Scent Private Accord som jag tänkte att någon av er ska få möjligheten att vinna. Så om du är sugen på att bära den här doften i vinter och förföra folk bortom vett och sans, dra iväg ett mejl till mig (jonas.s.ohman@gmail.com) och berätta varför just du borde vinna. Sista dagen att vara med och tävla är fredagen den 30 november.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2018-11-24 11:24